Utvärdering; Dressyr för Kajsa Boström

Idag blev det dressyrträning för Kajsa Boström på Samorine. Samorine är skolans körhäst men är väldigt fin för att vara körhäst dock.

Vi jobbade mycket i trav på volter osv. Red mycket skänkelvikningar i trav och öppnor i trav och galopp.
I traven hade vi ett fint grundtempo och hon lyssnade väldigt mycket när jag reglerade henne. Skänkelvikningarna blev bättre efter ett par gånger, i början stack hon undan och fick ingen riktig framåtbjudning men det blev mycket bättre efter en stund. Gjorde ett par halvhalter som Kajsa sa till mig och då blev det riktigt bra! Öppnorna i trav kändes lite sådär, men fick mycket hjälp och tips vilket var skönt. Galoppen var jag inte alls nöjd med. Hon är väldigt vinglig och väldigt svår att få fram för skänkeln men ändå bibehålla en bra rytm. Kändes som hon emellanåt stack iväg med mig och så fort jag försökte korta upp henne saktade hon av eller stretade emot. Så ska verkligen försöka ta med mig utav det här och jobba mycket med galoppen på henne och hitta framåtbjudningen men samtidigt kunna korta upp henne så hon jobbar på bra utan att hon saktar av.
Jag är faktiskt väldigt nöjd! Kajsa är väldigt ärlig och är det något hon inte tycker om så säger hon till direkt, med andra ord hon är öppen och rak och det är exakt så jag vill ha det. Hon gav mig mycket kritik och tips som jag verkligen tog åt mig utav och lyssnade på.
Efter skolan red jag Riola i paddocken. Var ingen bra dag för oss! Kändes riktigt dåligt och fick ingen struktur på passet över huvudtaget. Riola är en väldigt speciell häst som i dressyren verkligen kräver sin ryttare och idag var både hon och jag för trötta för att ens försöka komma överens. Nya tag till nästa gång helt enkelt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0